دادچی - ثبت آگهی رایگان
 دادچی - ثبت آگهی رایگان
استعفا در قانون کار

راهنمای استعفا در قانون کار: قوانین، شرایط و اطلاعات مهم

قبل از شروع همکاری بین کارگر و کارفرما، یک قرارداد منعقد می‌شود که طبق آن، دو طرف متعهد به اجرای مسئولیت‌های خود هستند. اما گاهی کارمند یا کارگر به دلایل مختلفی ناچار به قطع همکاری می‌شوند. در این مواقع شخص می‌تواند از استعفا به عنوان حق قانونی خود برای به اتمام رساندن قرارداد استفاده کند.

آیا می‌دانید استعفا در قانون کار چه شرایطی دارد؟ در این مقاله از دادچی با ما همراه باشید تا با هر آنچه باید درباره مفهوم استعفا در قانون کار و نحوه نوشتن استعفا نامه بدانید.

استعفا به چه معناست؟

طبق ماده ۲۱ قانون کار، قرارداد‌های کاری به علت‌های گوناگونی مانند فوت، بازنشستگی، کار افتادگی کارگر و استعفا خاتمه پیدا می‌کنند. درخواست استعفا یکی از شیوه‌های مرسوم برای خاتمه همکاری از سوی کارگر است. درواقع استعفا قطع همکاری داوطلبانه از سمت کارگر و فسخ قرارداد از سمت کارفرما است.  

شرایط استعفا در قانون کار چیست؟

  • طبق قانون وزارت کار، کارمند یا کارگری که استعفا می‌دهد، لازم است از یک ماه قبل درخواست استعفای خود را ثبت کند.
  • همچنین شخص موظف است در خواست استعفای خود را به‌صورت کتبی و در قالب فرم استعفا به کارفرما ارائه دهد.
  • چنانچه فرد در طی مدت ۱۵ روز از استعفا پشیمان شود، می‌تواند درخواست خود را لغو نماید.
نکته حائزه اهمیت این است که تأیید استعفا‌نامه را فقط کارفرما انجام نمی‌دهد، بلکه این درخواست باید در شورای اسلامی کار هم بررسی شود. این شورا از نمایندگان کارگران و کارفرمایان تشکیل می‌شود. 

انواع قرارداد کاری

قرارداد‌ها به ۲ دسته موقت و غیر موقت تقسیم می‌شود.

  • قرارداد موقت قراردادی است که در آن شروع و خاتمه کار ذکر شده باشد و طی مدت زمان معینی قرداد به پایان برسد. 
  • قرارداد غیرموقت یا دائم قرادادی است که مدت زمان آن نامحدود باشد.
✔ حتما بخوانید:  شغل دوم؛ 20 ایده جذاب برای افزایش درآمد شما

مطابق ماده ۲۵ قانون کار، هرگاه قرارداد برای مدت معینی منعقد شده باشد، هیچ یک از طرفین به تنهایی حق فسخ آن را ندارند. درواقع  قانون استعفا مربوط به قرارداد‌‌های غیرموقت و دائمی است. پس چنانچه کارمند با قرارداد موقت تمایل به قطع همکاری داشته باشد فقط دو راه پیش رو خواهد داشت: یا باید تا اتمام قرداد صبر کند یا به‌صورت تفاهمی به قرارداد خاتمه دهد.

استعفا

چگونه در کار دولتی یا خصوصی استعفا دهیم؟

شرایط استعفا در هر دو کار خصوصی و دولتی یکسان است. نحوه استعفا در قانون کار برای کارمندان بخش خصوصی و دولتی به شرح زیر است: 

  • کارمند می‌تواند از یک ماه قبل استعفانامه خود را به مجموعه‌ای که در آن شاغل است ارائه دهد، اما این به منزله رفع تعهدات او نخواهد بود؛ زیرا طبق قوانین وزارت کار، درخواست استعفا زمانی تحقق پیدا می‌کند که نهاد مربوط به‌طور رسمی با آن موافقت نماید. فرد تا زمان دریافت این موافقت، موظف است به کار خود ادامه دهد. 
  • نهاد یا مجموعه موظف است طی مدت یک ماه درخواست را رد یا تأیید نماید. پاسخگو نبودن در این مدت، به منزله عدم موافقت با استعفا خواهد بود. طبق ماده ۶۰ قانون وزارت کار، در صورت رد شدن درخواست استعفا، کارمند می‌تواند به دیوان عدالت اداری شکایت کند.
  • طبق ماده ۴۸ درصورت تأیید استعفانامه کارمند، قرارداد او با مجموعه به‌طور کامل از بین می‌رود و دیگر این شخص کارمند آن شرکت محسوب نمی‌شود.
  • استخدام مجدد کارمند دولتی که استعفا داده باشد، در صورتی که مجموعه به آن شخص نیاز داشته باشد، هیچ مانعی ندارد.
✔ حتما بخوانید:  راهنمای ثبت آگهی رایگان استخدام

تأثیر استعفا بر حقوق و مزایا چگونه است؟

همان طور که گفتیم، استعفا حق قانونی هر کارمندی است و در صورتی که طبق موارد گفته شده انجام شود، کارفرما موظف است دستمزد و سایر مطالبات مالی شخص را به طور کامل بپردازد. همچنین کارفرما باید به نسبت روز‌های کارکرد، سابقه بیمه کارمند را به سازمان تامین اجتماعی پرداخت کند تا سوابق شخص حفظ شود. 

تفاوت استعفا در قانون کار با ترک کار چیست؟

اگر کارگری بدون رعایت شرایط استعفا کار خود را ترک کند، در قانون این عمل به منزله ترک کار محسوب می‌شود. ترک ناگهانی کار بدون تشریفات استعفا در قانون کار نه‌تنها مستحق دریافت سنوات نیست، بلکه اگر ترک کار کارگر به کارفرما ضرر مالی وارد کرده باشد، شخص ملزم به پرداخت خسارت نیز خواهد بود.

استعفا در قانون کار

نحوه نوشتن نامه استعفاء از کار چطور است؟

نوشتن نامه استعفا در قانون کار برای به رسمیت شناختن خروج قانونی شخص از مجموعه و محاسبه سنوات او یک امر ضروری است. این نامه قرار است مدیر یا کارفرما را از قطع همکاری آگاه کند؛ بنابراین انتخاب لحن مناسب و نحوه نوشتن آن اهمیت بسیاری دارد. مهم‌ترین مواردی که در نوشتن نامه استعفا باید به آنها توجه ویژه‌ای شود عبارتند از:  

۱. موضوع نامه

نامه درخواست باید عنوان یا موضوع داشته باشد تا کارفرما را ترغیب به خواندن آن کند. برای نامه می‌توان از عنوان‌هایی مانند در خواست استعفا یا در خواست قطع همکاری استفاده کرد.  

✔ حتما بخوانید:  نشانه‌های کلاهبرداری در آگهی‌های استخدام

۲. مخاطب

سمت گیرنده نامه باید مشخص باشد. مخاطب می‌تواند مدیر یا واحد منابع انسانی مجموعه‌ باشد.

۳. اعلام استعفا

تمایل به استعفا باید صریح، روشن و بدون تعارف در نامه خواست ذکر شود. 

۴. تاریخ ترک کار

یکی از مهم‌ترین مواردی که باید حتما ذکر شود، تاریخ ترک کار است. دانستن این موضوع به مدیر و تیم منابع انسانی کمک می‌کند تا بتوانند برای انتخاب نیروی جدید برنامه‌ریزی کنند.

۵. دلایل استعفا از کار 

دلایل استعفا می‌تواند شخصی یا مربوط به محل کار فعلی باشد و نوشتن آن در نامه اختیاری است. اما به‌طورکلی توصیه می‌کنیم دلایل ترک کار و استعفا به صورت شفاهی مطرح شود.

۶. تشکر و امضا

بهتر است برای حفظ موازین ادب از مخاطب نامه تشکر و در انتها، نامه با ذکر نام و نام خانوادگی امضا شود.   

نمونه نامه استعفا در قانون کار

مدیر عامل محترم شرکت ….. جناب آقای/ سرکار خانم…..

با عرض سلام و احترام     

اینجانب …… از تاریخ …… در شرکت ….. مشغول به کار هستم. متأسفانه اعلام می‌کنم از تاریخ….. قادر به ادامه همکاری با شما نخواهم بود.

از اینکه فرصت همکاری با جنابعالی و شرکت ….. را در این مدت داشتم بسیار خوشحالم. خواهشمندم در صورت موافقت با درخواست اینجانب دستورهای لازم را اتخاذ کنید. 

پیشاپیش از حسن نیت و توجه شما کمال تشکر را دارم 

با تشکر

نام و نام خانوادگی

تاریخ و محل امضا   

نکات مهم درباره استعفا در قانون کار

  • هر کارگر یا کارمندی موظف است پیش از قطع همکاری، درخواست کتبی استعفای خود را به کارفرما ارائه دهد و  به مدت یک ماه تا پیدا شدن نیروی جایگزین به کار خود ادامه دهد.
  • در صورتی که تا ۱۵ روز، انصراف از استعفا به کارفرما اعلام شود، استعفا نامه منتفی می‌شود.
  • اگر شخصی بدون رعایت قوانین اداری و اطلاع رسانی قبلی کار خود را ترک کند، سنوات به او تعلق نخواهد گرفت.
  • در قرارداد‌های موقت، هیچ کدام از کارگر یا کارفرما حق فسخ قرارداد به تنهایی را ندارند.
  • در صورتی که فرد به صورت قانونی استعفا داده باشد، کارفرما موظف است سنوات و تمام حقوق قانونی او را به طور کامل بپردازد.

 

منبع: divar

اشتراک گذاری
برچسب‌ها:

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید