دادچی - ثبت آگهی رایگان
 دادچی - ثبت آگهی رایگان
20 ایده جذاب برای شغل دوم

شغل دوم؛ 20 ایده جذاب برای افزایش درآمد شما

اگر به هر دلیلی علاقه‌مند به ایجاد یک شغل دوم هستید، با ما همراه شوید. در ابتدا، نکات مهمی که باید قبل از شروع کار دوم بدانید را برایتان بیان خواهیم کرد. سپس، به 20 ایده جذاب، عملی و سودآور برای شغل دوم خواهیم پرداخت. بدون توجه به اینکه آیا شما یک کارمند دولتی هستید یا در حال حاضر شغل آزادی دارید، ایده‌های بسیاری برای همه افراد با هر تخصص و سابقه‌ای وجود دارد.

نکات مهم قبل از پیدا کردن شغل دوم

می‌دانم که برای شما مهم است که یک شغل ساده و بی‌دردسر که کمترین زمان و تلاش را می‌طلبد پیدا کنید. در اینجا به آن می‌پردازیم، اما قبل از آن، بهتر است خودتان را بشناسید و ببینید کدام مسیر برای شما مناسب‌تر است. با پاسخ دادن به سوالات زیر می‌توانید بهتر بفهمید که کدام شغل دوم برای شما مناسب است و از انتخاب خودتان پشیمان نشوید.

۱) آیا محدودیت زمانی دارید؟
اگر شما روزانه ۹ ساعت کار می‌کنید و همچنین وقت زیادی را صرف رفت و آمد دارید، به شغلی نیاز دارید که زمان کمتری را اشغال کند و شما بتوانید چند ساعت در هفته برای آن اختصاص دهید. مهم است که پس از انتخاب شغل دوم، به فکر این باشید که چقدر زمان آزاد دارید و چقدر می‌توانید به شغل دوم خود اختصاص دهید. آیا انعطاف پذیر هستید؟

۲) سرمایه شما چقدر است؟
برخی از شغل‌های دوم برای شروع نیاز به سرمایه دارند. البته منظورمان از سرمایه، مقدار زیادی پول نیست؛ اما برای مثال، راه‌اندازی یک وب‌سایت نیازمند سرمایه اولیه است. برای این کار، به یک یا دو میلیون تومان سرمایه نیاز دارید. در بخش ایده‌ها، بیشتر به این موضوع خواهیم پرداخت.

۳) به کدام حوزه علاقه بیشتری دارید؟

زمانی که به دنبال شغل دوم هستید، باید در نظر داشته باشید که به کدام حوزه‌ای علاقه بیشتری دارید. شغل دوم فرصتی است که می‌توانید از علاقه‌هایتان بهره ببرید و کاری را شروع کنید که حس خوبی به شما بدهد. به عنوان مثال، شاید به کارهای هنری علاقه‌مند باشید یا علاقه‌مند به نوشتن باشید. مهم است که در نظر داشته باشید با استفاده از اینترنت می‌توانید درآمدی از این علاقه‌ها به دست آورید. همچنین، پیش از شروع شغل دوم، می‌توانید زمان و هزینه‌هایی را برای یادگیری مهارت‌های جدید در نظر بگیرید. این کار به شما اجازه می‌دهد همیشه گام بردارید و همیشه فرصتی برای کار وجود داشته باشد.

✔ حتما بخوانید:  شرایط مهم استخدام مربی آموزش رانندگی

حالا که به یک خلاصه درباره خودتان و زمانتان رسیدید، می‌توانیم به بررسی ۱۴ ایده شغل دوم جذاب بپردازیم و مزایا و معایب هرکدام را بررسی کنیم.

هنگامی که به دنبال شغل دوم هستید، باید به این نکته توجه کنید که آیا زمان کافی برای انجام آن کار دارید و آیا با شغل اصلیتان تداخلی ایجاد می‌کند. خوشبختانه، موارد زیادی برای شغل دوم وجود دارد و بسیاری از آنها قابل انجام در خانه هستند. اینترنت فرصت‌های متعددی را برای یافتن شغل دوم ایجاد کرده است و شغل دوم را آسان‌تر از همیشه می‌کند.

نکات مهم قبل از پیدا کردن شغل دوم

 

روش‌های برای پیدا کردن یک شغل دوم جهت افزایش درآمد خود چگونه هستند؟

اگر قصد دارید یک شغل دوم را شروع کرده و وارد یک شغل جدید شوید، باید اقدامات لازم را به درستی انجام داده و یکی از بهترین گزینه‌های شغل دوم را پیدا کنید. با انجام جستجوی مناسب، اولویت‌های خود را مشخص کنید و ادامه مطلب به شما کمک خواهد کرد تا بهترین گزینه‌ها را برای خود تعیین کنید.

بهترین ایده‌های شغل دوم

برای راحتی شما، ما این ایده‌ها را در سه گروه زیر دسته‌بندی کرده‌ایم:

  • گروه اول: شغل‌های فریلنسری
  • گروه دوم: شغل‌های آنلاین
  • گروه سوم: شغل‌های آفلاین

حالا یک به یک این گروه‌ها را بررسی می‌کنیم.

 

شغل‌های فریلنسری

فریلنسر، یا آزادکار، به فردی گفته می‌شود که به صورت پروژه‌ای با شرکت‌های مختلف همکاری می‌کند و ملزم به حضور در محل کار یا رعایت ساعت کاری نیست. در این بخش، چند شغل فریلنسری محبوب را بررسی خواهیم کرد.

1) نویسندگی (تولید محتوای متنی)

اگر به نوشتن علاقه‌مند هستید، می‌توانید در حوزه‌ای که در آن اطلاعات بهتری دارید، فعالیت کنید و برای شرکت‌های مرتبط درخواست همکاری ارسال کنید. نویسندگی یا تولید محتوا به عنوان یک شغل دوم، کار ساده‌ای است که وقت زیادی از شما نمی‌گیرد و درآمد قابل قبولی هم دارد. همچنین، در سایت شیپور نیز به دنبال نویسنده‌های خوش‌ذوق و توانمند هستیم. اگر فکر می‌کنید نوشته‌هایتان می‌تواند هر خواننده‌ای را جذب کند، می‌توانید همین الان در کامنت‌های انتهای مقاله پیام بگذارید.

 

2) گرافیک (تولید محتوای چندرسانه‌ای)

اگر در زمینه گرافیک مهارت دارید و قادر به طراحی پست‌های اینستاگرام، ویدئو یا موشن گرافیک هستید، بهتر است برای برندهای آنلاین یا فعال در شبکه‌های اجتماعی، درخواست همکاری فریلنسری ارسال کنید.

 

3) برنامه‌نویسی

برنامه‌نویسی شغلی تخصصی است و نیاز به زمان و انرژی دارد؛ اما گاهی می‌توانید در کنار کار اصلی، پروژه‌های کوچکی را به عنوان فریلنسر قبول کنید. در سایت شیپور می‌توانید به آگهی‌های برنامه‌نویسی نیز نگاهی بیندازید. همچنین، اگر زبان انگلیسی خوبی دارید، پیشنهاد می‌کنیم که به دنبال پروژه‌های بین‌المللی بگردید.

 

4) دیتا اینتری

ورود اطلاعات محصول در فروشگاه‌های آنلاین به عمل دیتا اینتری (Data Entry) گفته می‌شود. برای انجام این کار، نیاز به تخصص بالا در تولید محتوا و نویسندگی نیدارید؛ فقط کافی است تسلط بر استفاده از وردپرس یا سیستم‌های مدیریت محتوا را داشته باشید.

 

گروه دوم: شغل‌های آنلاین

امروزه، با توجه به پیشرفت اینترنت، امکان دستیابی به شغل‌های آنلاین با درآمد قابل توجه وجود دارد. در ادامه به چند نمونه اشاره می‌کنم:

5) راه‌اندازی وب‌سایت

شما می‌توانید وب‌سایتی راه‌اندازی کنید که به شما اجازه می‌دهد درآمدزایی کنید. اینترنت پر از انواع وب‌سایت‌هایی است که می‌توانید از آن‌ها بهره ببرید. مثلاً می‌توانید یک فروشگاه آنلاین برای محصولات دانلودی یا فیزیکی راه‌اندازی کنید و درآمد خود را از طریق فروش این محصولات کسب کنید. همچنین می‌توانید یک وب‌سایت محتوامحور داشته باشید و با جذب ترافیک بالا، از طریق تبلیغات درآمدزایی کنید. به عنوان مثال، وب‌سایت‌های خبری، موسیقی و غیره.

✔ حتما بخوانید:  مصاحبه شغلی چیست؟ و 7 نکته کلیدی باید رعایت کنید

اگر هنر یا تخصص خاصی دارید، می‌توانید از طریق ارائه آموزش‌های آنلاین، درآمد خود را افزایش دهید. در نظر داشته باشید که برای راه‌اندازی وب‌سایت، نیاز به سرمایه اولیه حداقلی (معمولاً حدود ۲ میلیون تومان) دارید و باید هزینه‌های دیگری مانند تبلیغات را نیز در نظر بگیرید. همچنین، راه‌اندازی و رشد یک وب‌سایت زمان بر است، اما پس از مدتی می‌توانید کارمندانی را استخدام کنید تا فشار کاری شما کمتر شود.

6) فروش در اینستاگرام:

استفاده از اینستاگرام کاملاً رایگان است و برخلاف راه‌اندازی یک وبسایت، نیازی به هزینه اولیه برای ایجاد پروفایل ندارد. شما می‌توانید محصولات دانلودی یا فیزیکی را در اینستاگرام به فروش برسانید. با این حال، بهتر است به طور بلندمدت فکر کنید و در نظر داشته باشید که اگر اینستاگرام بسته شود، درآمد شما صفر نشود. بنابراین پس از مدتی که کسب و کارتان روی درازا از اینستاگرام پیش می‌رود، بهتر است یک وبسایت راه‌اندازی کنید تا در صورت از دست دادن حساب اینستاگرام، درآمدتان تضمین شود.

همچنین، هزینه‌های رشد صفحه اینستاگرام را فراموش نکنید. برای رشد پروفایل، نیاز به تبلیغات و ایجاد محتوای با کیفیت دارید که هزینه‌هایی را به همراه خواهد داشت.

 

7) بلاگری:

شما مطمئناً صفحات اینستاگرام افرادی را که در زندگی شخصی، کار یا حوزه تخصصی خود روزانه پست و استوری می‌گذارند، دنبال می‌کنید؛ این فعالیت را بلاگری می‌نامند. اگر تمایل داشته باشید، می‌توانید محتوا درباره سبک زندگی، تخصص خود یا حتی سفرهایی که انجام می‌دهید، تولید کنید و با افزایش تعداد دنبال‌کنندگان خود، درآمد خوبی کسب کنید.

 

8) درآمد از یوتوب:

یوتوب یک راه عالی، اما نه چندان ساده، برای کسب درآمد ارزی است و در سال‌های اخیر بین جوانان بسیار محبوب شده است. کار با یوتوب مشابه کار با اینستاگرام است. اگر بتوانید ویدئوهای آموزشی یا سرگرم‌کننده‌ای تولید کنید و تعداد مشترکین خود را افزایش دهید، یوتوب مبلغی به عنوان هزینه تبلیغات به شما پرداخت خواهد کرد.

گروه سوم: شغل‌های آفلاین

اگر شما به میانه‌ای خوبی در دنیای آنلاین ندارید و صبر و حوصله کافی را نیز ندارید، می‌توانید از ایده‌های زیر برای شغل دائم خود استفاده کنید:

9) رانندگی:

اگر ماشینی دارید، می‌توانید عضویت در سرویس‌های تاکسی آنلاین مانند اسنپ یا تپسی را در نظر بگیرید. این کار یک گزینه خوب برای کسب درآمد در ساعات غیرکاری است. همچنین، در مسیر خانه به محل کار و برعکس، می‌توانید با سوار کردن مسافران، درآمد اضافی به دست آورید.

10) عکاسی:

با رشد روزافزون کسب و کارهای آنلاین، نیاز به عکاسی از محصولات نیز افزایش یافته است. اگر دوربین خوبی دارید، می‌توانید مهارت‌های عکاسی از محصولات را در مدت زمان کوتاهی یاد بگیرید و در آخر هفته‌ها به این کار جذاب مشغول شوید.

11) کار در تشریفات:

در دوران پس از کرونا، می‌توانید با شرکت‌های تشریفاتی در برگزاری مراسم‌ها همکاری کنید. این کار معمولاً در تعطیلات یا ساعت‌های پایانی روز برگزار می‌شود و دارای درآمد روزمزد نسبتاً خوبی است. البته توجه داشته باشید که در دوران کرونا، این کار توصیه نمی‌شود.

✔ حتما بخوانید:  همه چیز درباره مرخصی استحقاقی قانون کار و بررسی قوانین آن

12) تدریس خصوصی:

تدریس خصوصی در زمینه‌هایی مانند زبان، آمادگی کنکور یا دروس تخصصی دانشگاه از قدیم الایام رایج بوده است. با پخش آگهی در کانال‌های مرتبط یا همکاری با موسسات آموزشی، می‌توانید شاگردان خصوصی پیدا کنید و به عنوان معلم، کسب درآمد دوم خود را آغاز کنید.

13) کارهای فنی:

اگر مهارت‌های تعمیرکاری یا دیگر مهارت‌های فنی را دارید، می‌توانید در دسته‌بندی خدمات شیپور آگهی خود را ثبت کنید و به مشتریان خدمات ارائه دهید. به عنوان مثال، اگر تخصص شما در تعمیرات ساختمان است، کافیست در آگهی تخصص و شماره تماس خود را قرار دهید. پس از یافتبا توجه به شرایط جدید و تاریخ کنونی، لازم است برخی از موارد را به روز رسانی کنم:

14) کار در تشریفات:

با توجه به شرایط جاری و شیوع ویروس کرونا، توصیه می‌شود از شرکت در مراسم‌های تشریفاتی خودداری کنید و دستورالعمل‌های بهداشتی و ایمنی را رعایت کنید.

15) کارهای فنی:

ایده کار در زمینه تعمیرات و خدمات فنی همچنان قابل استفاده است. می‌توانید خدمات خود را در دسته‌بندی‌های مربوطه آگهی کنید و با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، خدمات فنی خود را ارائه دهید.

16) مسئول بار

این شغل اغلب در همراهی با سالن‌داری انجام می‌شود و کافه‌ها و رستوران‌ها مکان‌های بسیار مناسبی برای کسب درآمد اضافی هستند. در واقع، این شغل به اندازه‌ای سودآور است که برخی افراد سال‌ها بعد از داشتن یک شغل حرفه‌ای، فقط به خاطر لذت بردن از آن، شیفت خود را حفظ می‌کنند.

17) مراقبت از کودکان

زندگی برای بسیاری از افراد پر از مسئولیت‌هاست و مراقبت از فرزندانشان چالش‌هایی را ایجاد می‌کند. اگر زمان شما با زمان آنها همخوانی دارد و علاقه‌مندید وقتتان را با بچه‌ها بگذرانید، این شغل می‌تواند یک فرصت ایده‌آل برای شما باشد.

18) نماینده خدمات مشتریان

شرکت‌های بسیاری امروزه امکان چت آنلاین برای خدمات مشتریان را در وب‌سایت‌های تجارت الکترونیکی خود فراهم می‌کنند. این ویژگی عالی است؛ زیرا فروش و تجارت را تحریک می‌کند، اما همچنین به این معنی است که آنها به افرادی نیاز دارند که خدمات مشتریان را ارائه دهند و نکته مهم این است که شما می‌توانید این کار را حتی در خانه انجام دهید.

19) مطالعات پژوهشی

آیا در نزدیکی خود دانشکده‌ای در رشته پزشکی یا برخی از امکانات تحقیقاتی وجود دارد؟ آنها اغلب به دنبال افرادی برای شرکت در مطالعات هستند و شما می‌توانید به عنوان بخشی از یک گروه متمرکز در یک شرکت پژوهشی کار کنید.

20) مربی تناسب اندام

اگر به ورزش علاقه‌مندید، کار به عنوان مربی در یک باشگاه بدنسازی می‌تواند راه حلی عالی برای شما باشد. خوشبختانه، عضویت شما رایگان است و برای ساعاتی که در باشگاه حضور دارید پول دریافت می‌کنید.

چرا باید به دنبال یک شغل دوم بگردیم؟

چرا باید به دنبال یک شغل دوم بگردیم؟

در این اقتصاد، داشتن یک شغل دوم تقریباً ضروری است و افراد در تلاشند تا بهبود یابند یا از نظر مالی پایدار باشند. خبر خوب این است که موارد زیادی برای شغل دوم وجود دارد و می‌توان آنها را در مناطق جالبی پیدا کرد. در گذشته، شغل دوم معمولاً به معنای کار در رستوران، بار یا فروشگاه بود. اینها هنوز هم راه‌های بسیار خوبی برای کسب درآمد اضافی و شروع یک منبع درآمد جدید هستند.

توصیه نهایی

از بین مواردی که معرفی کردیم، نوشتن، کارهای فنی، رانندگی، ورود اطلاعات و فروش در شیپور، شغل دوم مناسب برای کارمندان هستند و می‌توان آنها را به عنوان یک شغل شیفت عصر دائمی نیز در نظر گرفت. اگر تجربه‌ای در هر یک از این شغل‌ها دارید، خیلی خوشحال می‌شویم آن را با سایر خوانندگان به اشتراک بگذارید و اگر ایده‌های دیگری دارید، منتظر شنیدن آنها هستیم!

اشتراک گذاری
برچسب‌ها:

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید