دادچی - ثبت آگهی رایگان
 دادچی - ثبت آگهی رایگان
مصاحبه کاری برای استخدام

7 سوال مهم مصاحبه کاری برای استخدام یک کارمند خوب

مصاحبه استخدامی برای جذب یک کارمند با کیفیت و مناسب انجام می‌شود، بنابراین در طول این مصاحبه شغلی، باید به سوالات مطرح شده با دقت کافی پاسخ دهید.

سؤال مصاحبه برای کمک به استخدام کارمند خوب

تأکید بر استخدام کارمندان خوب و مناسب در زمان راه‌اندازی یک شرکت، بزرگ یا کوچک، امری بسیار حیاتی است که تاثیر بسزایی بر موفقیت کسب و کار شما خواهد داشت. برای انتخاب یک کارمند خوب، مصاحبه استخدامی ضروری است. این مصاحبه به شما امکان می‌دهد افراد مناسب را انتخاب کنید و استخدام صحیح افراد می‌تواند سرنوشت کسب و کار شما را تعیین کرده و به سوی موفقیت هدایتتان کند. در این مطلب از دادچی ، با سوالات مصاحبه استخدامی که به شما در انتخاب یک کارمند خوب کمک خواهند کرد، آشنا خواهید شد.

چطور یک کارمند خوب استخدام کنیم؟

اولین نکته در استخدام افراد، این است که عجله نکنید و هرگز فقط به اندازه کافی خوب، فردی را استخدام نکنید. همواره در انتظار بهترین باشید. انتظار طولانی برای استخدام فرد مناسب ممکن است دردناک باشد، اما به شما کمک می‌کند در نهایت زمان و پول خود را صرف استخدام صحیح کنید.

✔ حتما بخوانید:  حق اولاد چیست؟ و به چه کسانی تعلق می‌گیرد؟

استخدام افراد مناسب می‌تواند سرنوشت کسب و کار شما را تعیین کند و استخدام افراد نادرست، زمانی که کسب و کار شما در حال رشد است، ممکن است باعث داشتن کارکنان متوسطی شود که فقط به ساعت نگاه می‌کنند و علاقه‌مندی و پشتکار کافی ندارند. بنابراین، به خاطر داشته باشید که با عجله نکردن، می‌توانید بهترین افراد را استخدام کنید.

سوالاتی که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌شود، به شما کمک می‌کنند تا بهترین افراد را استخدام کنید. علاوه بر این سوالات، هرگز حس خود را در طول مصاحبه نادیده نگیرید؛ اگر احساس می‌کنید چیزی نادرست است یا به طور کامل مطمئن نیستید که یک فرد را استخدام کنید، از گزینه “خیر” استفاده کنید. استخدام فرد مناسب زمان می‌برد، اما عجول نباشید، زیرا هدف شما استخدام افراد مناسب برای نقش‌ها در یک شرکت پر از استعداد است.

چگونه مطمئن شویم که افراد مناسب را استخدام کرده ایم؟

برای اطمینان حاصل کردن از استخدام افراد مناسب، می‌توانید از این هفت سؤال استفاده کنید:

1. درباره کسب و کار ما، چه چیزی را دوست دارید؟ چگونه می‌توانید تغییری در آنچه که دوست ندارید، ایجاد کنید؟

این سوال به دو نتیجه می‌رسد. اولاً، فرد درباره علایق خود صحبت می‌کند یا درباره مشکلات صحبت می‌کند و راه حلی ارائه می‌دهد یا به شما می‌گوید که کسب و کار شما عالی است.

به دنبال افرادی باشید که 5 درصد درباره مشکلات صحبت می‌کنند و 95 درصد درباره راه حل آن‌ها صحبت می‌کنند. با پرسیدن این سوال، شما می‌توانید درباره نحوه تغییر مشکلات آن‌ها اطلاعات بیشتری کسب کنید. بهترین کارکنان قادرند به سرعت و به تنهایی مشکلات را حل کنند.

2. کدام کتاب را در حال حاضر مطالعه می‌کنید؟

افراد پرشور واقعاً به بهبود مهارت‌های خود علاقه مند هستند و به خواندن کتاب یا گوش دادن به کتاب‌های صوتی تمایل دارند. اینکه آیا افراد به یک مهارت خاص مانند فروش و بازاریابی تمرکز دارند یا به خواندن کتاب‌هایی که به توسعه شخصی مرتبط هستند اهمیت می‌دهند یا خیر، نشانه‌های مثبتی هستند. اگر آن‌ها یک کتاب تخیلی را مطالعه کنند و به مدتی یک کتاب آموزشی را مطالعه کنند، این یک نشانه قرمز است. افراد باهوش همیشه به یادگیری و جذب اطلاعات جدید علاقه‌مند هستند.

✔ حتما بخوانید:  آزمایش طب کار شامل چه آزمایشاتی است؟

3. درباره مشکلاتی که در شغل فعلی دارید و نحوه حل آن‌ها بپرسید.

باز هم این موضوع به حل مسائل و مهارت‌های تفکر خلاقانه یا کمبود آن مربوط می‌شود. اینکه آیا آن‌ها قادرند با رویکردی خلاقانه مشکلات خود را حل کنند یا آن‌ها را به شخص دیگری منتقل کنند، می‌تواند تصمیم‌گیری شما را تحت تأثیر قرار دهد.

4. چه چیزی در زندگی حرفه‌ای خود به دست آورده‌اید که به آن افتخار می‌کنید؟

با این سوال، شما می‌توانید نگاه فرد به موفقیت را درک کنید. اگر آن‌ها در طول دو سال گذشته پنج بار به سمت پیشرفت در نقش قبلی خود پیشرفت کرده‌اند، ممکن است شخص مورد نظر شما باشد.

5. آیا قبلاً ورزش تیمی انجام داده‌اید؟

شرکت در ورزش‌های تیمی مانند بسکتبال، فوتبال و قایق‌رانی باعث تمرکز آن‌ها بر روی اهداف و بهبود تناسب اندام شده و ارتباطات آن‌ها را تقویت می‌کند و آن‌ها قادرند در شرایط سخت تیمی فعالیت کنند.

6. برای تفریح چه فعالیت‌هایی انجام می‌دهید؟

جنبه‌ای مهم از موفقیت، داشتن تعادل است و بیشتر افراد موفق همیشه تلاش می‌کنند تا در همه جوانب زندگی‌شان، شامل آمادگی جسمانی، مشارکت در روابط و یادگیری، فعالیت کنند.

7. “من مطمئن نیستم که شما برای این نقش مناسب هستید…”

این روش برتری استفاده شده برای شناخت افراد با شخصیت قوی است. افراد قوی با شنیدن “نه”، کاملاً به آن پاسخ می‌دهند و خود را از بین نمی‌برند؛ با پرسیدن این سؤال، افراد سه کار را انجام می‌دهند: یا اینکه این نقد را نادیده می‌گیرند و از آن عبور می‌کنند، یا سعی می‌کنند ارزش خود را ثابت کنند و بیان کنند چگونه می‌توانند به کسب و کار شما سود ببخشند.

✔ حتما بخوانید:  همه چیز درباره مرخصی استحقاقی قانون کار و بررسی قوانین آن

قبل و در حین مصاحبه، نکات زیر را در نظر داشته باشید

1. قبل از تاریخ مصاحبه، خود را آماده کنید و با جزئیات وظایف و مسئولیت‌های مرتبط با شغل مورد نظر آشنا شوید. همچنین، مدارک هر کاندید را مورد بررسی قرار دهید.

2. یک ساختار برای روند مصاحبه طراحی کنید و از رعایت این ساختار برای همه کاندیداها به‌منظور انصاف در ارزیابی استفاده کنید.

3. برای مصاحبه، یک اتاق ساکت و آرام را در نظر بگیرید تا تمرکز شما را نشتاباند. در طول مصاحبه، به تلفن ها پاسخ ندهید و از منشی خود بخواهید این امر را برایتان انجام دهد.

4. فقط سوالات مرتبط و کاربردی را مطرح کنید و سوالاتی را بپرسید که به طور خاص به جزئیات شغل مورد نظر مرتبط باشند.

5. از فرد مصاحبه شونده درباره شرکت و جایگاه آن سؤال کنید. درباره تحصیلات و مدارک او نیز استعلام حاصل کنید و درباره دانش و مهارت‌های شخصی او پرسش کنید.

6. با تعیین ویژگی‌های لازم برای موقعیت شغلی، در طول مصاحبه سوالاتی از او بپرسید و اگر او این ویژگی‌ها را نشان داد، به نتیجه‌گیری برسید. به عنوان مثال، اگر موقعیت مورد نظر به رهبری و مدیریت مربوط است، درباره مسئولیت‌هایی که شخص اخیراً برعهده داشته مثل: مسئولیت‌های انضباطی، توانایی تعیین اهداف، مسئولیت‌های مالی و سازماندهی تیم، سؤال بپرسید.

7. در طول مصاحبه، سوالات اجتماعی نیز از کاندیدا بپرسید؛ همچنین، درباره رهبری یک پروژه یا موقعیت‌های بحرانی که نیازمند مهارت‌های مدیریتی خاص هستند، سؤال کنید تا او بتواند در این زمینه به شما پاسخ دهد.

8. برای ارزیابی فرد، چند سؤال فرضی که به بحث و تبادل نظر منجر می‌شود، بپرسید.

9. صحبت خود را واضح و روشن انجام دهید و زمانی که تصممی‌گیرید، آن را به فرد مصاحبه‌شونده بگویید تا از او سوالات زیادی نپرسیده شود.

10. به دقت به پاسخ‌های فرد کاندید گوش کنید. اگر او درباره دستاوردهای خود صحبت کند، نشانه‌ای از عملکرد برتر اوست. اما اگر او درباره همکاران گذشته یا مافوقینش شکایت کند، کنترل کردنش به‌عنوان فردی سخت است.

11. به نحوه پوشش خود و فرد مصاحبه‌کننده توجه کنید.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید